Einsmuttur til Tyskland (kør-selv ferie)

Reklame for Tysk Turist Information

Jeg synes det er så nemt og billigt at holde ferie i Nordtyskland. Man kommer meget længere for pengene end herhjemme, og så tager det ikke lang tid at komme frem i bil. Det er faktisk ikke særlig lang tid siden jeg var på weekend med min far i Slesvig, og Morten og jeg har også været afsted flere gange.

Jeg synes det er et dejligt land, hvor man kan opleve en masse forskelligt. Denne gang tog jeg min søster med til Hannover og Celle, som ligger i delstaten Niedersachsen, fra fredag til søndag. Vi skulle begge opleve et tysk julemarked for første gang. Og her skuffer tyskerne i hvert fald heller ikke;)

Vi boede på Prizeotel. Et lidt funky hotel, men det ligger vildt godt og i gå-afstand til det meste (og så er det ikke særlig dyrt).

Det skal du opleve i Hannover i december

Zoo Hannover (Erlebnis-zoo Hannover)

Lørdag formiddag gik vi ud til Hannover zoologiske have fra hotellet. Haven ligger i en kæmpe skov som er 642 hektar. 642.000 kvm skov! Haven er en af de ældste zoologiske haver i Tyskland, og det er nok også derfor de er ved at renovere indgangspartiet. Men ellers er det en af de mest gennemførte zoologiske haver jeg har besøgt. Alt hænger sammen.

Der er en masse små tarzanbaner til børnene og attraktioner hvor gæsterne skal interagere i stedet for kun at kigge. Det var virkelig en positiv oplevelse. I december måned har de også en hel plads med et Winter wonderland, med skøjtebane og en masse boder og juleaktiviteter.

Zoo Hannover

Guidet Tour i Hannover

Midt på eftermiddagen mødtes vi med vores guide Sigrid. Det kan bestemt anbefales at få en guide, hvis man besøger en by for første gang. Tidligere på året var jeg i Skotland med mit arbejde, hvor vi også fik en guidet tur. Det er måske et sted, hvor man tænker man kan spare. Men jeg synes man får så meget mere ud af turen, når man ved mere om byen og historien bag. Vi startede med en tur til et af byens 5 julemarkeder. Det alternative julemarked.

Derefter tog vi ud til Herrenhäuser Garten. Min lillesøster ville gerne se slothavens, som også var helt fantastisk og kæmpe stor. Selvom guiden mente at den var meget smukkere om sommeren, så syntes vi altså stadig at den var flot! En bonus ved at have en guide var også at vi bare hoppede på den ene U-Bahn efter den anden. Vi behøvede slet ikke at finde ud af hvor vi skulle hen eller hvilket tog vi skulle med. Meget praktisk, når vi ikke skulle være der i mere end en dag.

Efter turen i haven mente Sigrid at vi skulle have noget Glühwein, hvilket vi var helt med på. Så vi tog turen ind til byen igen og fik Glühwein. Bagefter vi til rådhuset, hvor vi først gik forbi den gamle bymur fra middelalderen og besøgte en kirke, hvor det kun er tårnet og ydermurerne der står tilbage, til evigt minde om 2. Verdenskrig, hvor stort set hele Hannover blev bombet.

Inde på rådhuset så vi flere modeller over byen fra middelalderen og op til i dag. Jeg synes sådan noget er vildt spændende. Så rådhuset er klart et besøg værd. Både fordi det er en af de ældste bygninger i Hannover og fordi den er vildt smuk, men det er også fascinerende at se hvordan byen har udviklet sig og er blevet genopbygget efter 2. verdenskrig.

Julemarkeder

Julemarked

Som sagt er der 5 julemarkeder i Hannover. De 3 er samlet ved en kirke. På vej hjemad gik vi også forbi et mindre julemarked ved Hovedbanegården. Der er virkelig en hyggelig atmosfære på sådan et marked. Alle hygger sig og spiser mad fra de mange boder og drikker en masse Glühwein. Jeg var især imponeret over en gade som var blevet lukket og omdannet til en skov. Det så helt vildt ud. Kæmpe grantræer var placeret på en hel gade og dannede en tæt skov med barer og boder inden i.

Designmarked og julemarked i Celle

På vej hjemad kørte vi forbi den hyggelige by Celle, da der var et rigtig godt designmarked i byen den weekend med både nye og etablerede designere. Jeg købte en fin plakat med hjem til Malte derfra. Det er så hyggeligt at købe noget, som man ikke kan få andre steder. Vi ankom allerede til Celle kl. 11 hvor der ikke var så mange mennesker. Det var virkelig rart, for i Hannover var der så mange mennesker at man nærmest ikke kunne komme hverken frem eller tilbage. Men det må være en del af charmen. Humøret er højt og alle er glade.

Vi kørte til Hannover og hjem igen på en tank diesel, så selve turen var ret billig. Hvis man gerne vil til Hannover, er det værd lige at undersøge om der er en stor messe i byen, for så stiger hotelpriserne. Hannover er kendt for sine store messer, så det kan betale sig enten at bo lidt udenfor byen eller vente til en messe er over, så priserne bliver mere normale igen.

Hannover er en stor by og de har masser af offentlig transport. Det er nemt at hoppe både på bussen og undergrundsbanen. Og man kan købe dagskort til alle transportmidler. Vi gik rundt eller tog bus og undergrundensbanen. Jeg gad ikke bøvle med at finde parkering til bilen, så den stod ved hotellet.

Hvis I godt kunne tænke jer at opleve et julemarked så kan jeg i hvert fald både anbefale Celle og Hannover. Celle er en lille by i forhold til Hannover, men de har en bymidte fyldt med gamle bindingsværkshuse, som er så hyggelige.