Roadtrip på Hawaii (Big Island) Part 1

Roadtrip på Hawaii

Efter et fantastisk bryllup (som I kan læse om HER) var vi søndag formiddag nogenlunde klar til at tage videre. Godt nok med en del tømmermænd, men det må man jo regne med efter et brag af en fest. Vi havde hjemmefra lavet en liste med, hvad vi gerne ville se og havde lavet en rute rundt på øen. Vi havde dog ikke booket nogen overnatningssteder, da vi ikke var klar over, hvor langt der var rundt til de forskellige ting. Det viste sig så faktisk at det ikke tog mere end  2 timer at køre tværs over øen. Så vi kunne sagtens have boet det samme sted hele tiden, men så havde vi ikke oplevet de fantastiske steder, hvor vi overnattede.

Jeg må lige “advare” jer. Dette har på ingen måder været en tur på budget. Vi har på ingen måder sparet. Hawaii er dyrt. Men man kan helt sikkert godt få en billigere tur end vores, hvis man bor på bed&breakfast eller airbnb, som der er masser af ved de største byer Kona og Hilo.

Jeg har valgt at dele indlægget op i 3 og det her er part 1.

Læs også: Budgetferie i Polen

Søndag

Det første der stod på vores liste hjemmefra var Hapuna beach, men da vi nærmest boede på Hapuna stranden på The westin Hapuna beach resort, så kunne vi hurtigt strege den af listen. Skøn bounty strand med det flotteste klare vand. Bølgerne var dog ret høje mens vi var der. Så hvis man skal snorkle der, skal være om morgenen, når havet er mere roligt.

Vi er afsted, og tømmermændende plejes med burger og de største onionrings jeg nogensinde har set, inden vi kører videre mod den første destination.

Captain Cook Monument

Jeg havde en eller anden ide om, at bare jeg måtte se Captain Cook monomentet, men jeg blev lidt skuffet da vi kom dertil. Man skal enten svømme eller sejle derud, så fra kajen kunne man faktisk ikke rigtig se det. Hvis man snorkler, kan man være så heldig at svømme med delfiner der. Men vi snorklede faktisk slet ikke på Hawaii. Vi havde gearet med. Men jeg er generelt ikke så glad for vand og fisk, så det gjorde mig intet, at jeg så det meste fra land.

Puuhonua National Historical Park

Næste stop var Puuhonua. Denne park er en vigtig del af Hawaiis oldtidshistorie. Her søgte hawaiianske lovbrydere tilflugt for at få skånet deres liv.

Man kan virkelig mærke roen der og der er ingen tvivl om at der er noget magisk over stedet.

South Point Cliff

Hvis du er klar på at springe, kan det gøres fra den sydligste del af USA – The end of the world. På turen dertil fra Kona, kørte vi igennem frordige landskaber indtil alting ligepludselig bare blev brunt og goldt. En af de fedeste ting ved Big Island, er de forskellige klimazoner man kører igennem. Landskaberne ændrer sig hele tiden, og der er hele tiden noget at kigge på. Vi tilbragte rigtig meget tid i bilen og det var fantastisk.

Vi er begge enige om at South point Cliff var et af højdepunkterne på turen. Der er virkelig smukt, og ved siden af ligger en Green sand beach.

Roadtrip på Hawaii

Og så begik vi en lille begynderfejl. For da vi tog fra South Point havde vi endnu ikke booket overnatning. Klokken var 18.30, og det var begyndt at blive mørkt. Så der stod vi in the middle of nowhere. GPS’en fungerede heldigvis som hot spot med internet, så efter 1 1/2 siddende i bilen for at prøve at finde et Airbnb i nærheden og forgæves køre efter et Bed&Breakfast sted, som GPS’en ikke kunne finde, gav vi op og bookede det billigste hotel vi kunne finde tilbage i nærheden af Kona (1 1/2 køretur tilbage igen). “Sheraton Kona Resort & spa”. Et 4 stjernet hotel som vi ankom til kl. 22 om aftenen. Super fint og meget børnevenligt hotel. Trods de 4 stjerner var det dog ingenting i forhold til det hotel vi kom fra i Kona (The Westin), og det kostede 2.000 kr. (inkl. morgenmad) for en enkelt nat. Lidt dyrt når man ankommet kl. 22. og skal afsted igen næste morgen. Vi spiste alt den morgenmad vi overhovedet kunne og blev dog om formiddagen og dasede ved poolen inden vi kørte afsted igen.

Udsigten ved Sheraton hotellet. Klar til at erobro endnu en dag på fantastiske Hawaii

Jeg håber I har lyst til at læse med i de to næste indlæg, hvor I bl.a. kan se med, når vi ankommer til vores Airbnb. Den vildeste lille træhytte på pæle midt i en skov, hvor vi havde to overnatninger.